Dzień Kobiet

Raz do roku jest taki dzień, który niech trwa jak piękny sen. Wszystkie kobiety, siostry i matki, dostają wtedy pachnące kwiatki. Dzień Kobiet był szczególnie obchodzony już od samego rana. Chłopcy zachowali się jak prawdziwi dżentelmeni i wręczyli swoim koleżankom i wychowawczyniom piękne upominki. Nie zabrakło pięknych życzeń, miłych gestów, a zwieńczeniem tego dnia było wyjście do cukierni na pyszne ciacho. Tego dnia każda dziewczynka mogła poczuć się jak księżniczka.

Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”

1 marca od zaledwie 13 lat w Polsce jest Dniem Żołnierzy Wyklętych.

Nie łatwo jest mówić o tej historii młodym Polakom, a jednak szukanie sposobu wyjaśniania i utrwalania tej wiedzy jest naszym zadaniem.
To dlatego klasa 7 Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej podjęła to święto apelem-lekcją.
Krótki, zrealizowany przez samych uczniów film, czytane fragmenty grypsów kierowanych do najbliższych, pięknie odśpiewany Marsz Zaporczyków z towarzyszeniem gitary klasycznej i przywołanie tarnobrzeżanina Hieronima Dekutowskiego stały się podstawą wytłumaczenia dlaczego Wyklęci i Niezłomni, dlaczego nazywani bandytami, choć naprawdę byli niezrównanym patriotami.
To była lekcja – apel, która pozwoliła uczniom spacerować ścieżkami współczesnego Tarnobrzega z zatrzymaniem się przy pamiątkach po Hieronimie Dekutowskim.
Mamy nadzieję, że nazwa jednej z tarnobrzeskich ulic, graffiti na bloku przy ul Wyspiańskiego, obelisk na miejscu domu Dekutowskich, popiersie na placu Surowieckiego nie będą już miejscami nieznanymi i jednymi z wielu w naszym mieście.
Szczególne gratulacje za przygotowanie tego spotkania należą się uczniom 7 klasy.
Nieście zatem tę historię smutną, brutalną i prawdziwą tam, gdzie jeszcze jej nie znają, tam, gdzie potrzebują jej Polacy szukający swojej tożsamości.

Finansiaki – Czy pieniądze rosną na drzewach?

Na naszych zajęciach rozmawialiśmy o tym skąd biorą się pieniądze u dorosłych, na czym polega praca i zapłata za pracę. Uczniowie poznali podstawowe pojęcia związane z zarabianiem. A także wzięli udział w quizie jaki to zawód? Sami też zastanawiali się kim chcieliby zostać jak dorosną, jaki zawód wykonywać by dawał im radość i pieniądze na spełnianie marzeń.
Koordynator Agnieszka Wójcik

Kosmos

Kosmos jest przestrzenią wciąż odkrywaną przez człowieka. Od niepamiętnych czasów ludzie, patrząc w rozgwieżdżone niebo, mieli poczucie jego niesamowitości. O tym jak intrygujący jest Wszechświat przekonali się uczniowie klasy 1. Metodą Projektową odkrywali tajniki Układu Słonecznego. Dzieci nazywały planety, wędrowały wraz z Ziemią po orbicie wokół Słońca, poznawały historię kosmicznych misji, rozpoznawały sylwetki astronautów oraz odkrywców gwiazd. Podczas zajęć warsztatowych uczniowie wykonali makiety Kosmosu. Zainspirowani poszukiwali energii w Kosmosie i życia na Marsie! Gwiazdy, planety, księżyce, komety, galaktyki i cała pozostała materia, czyli wszystko, co jest poza Ziemią było niezwykle interesujące dla ,,młodych badaczy’’.
Zajęcia okazały się wartościowym i inspirującym doświadczeniem!

Mali Wielcy Odkrywcy  – doświadczenie „Lampa -Lawa”

Chemicy w swoich laboratoriach obserwują reakcje, jakie zachodzą po zmieszaniu różnych substancji. To pozwala im poznać właściwości owych substancji i eksperymentować z nimi w celu uzyskania leków, nawozów, tworzyw sztucznych i wielu innych. Pani Agnieszka Wójcik wraz uczniami na zajęciach również bawiła się w małych chemików. Mieszaliśmy : wodę, olej, barwnik spożywczy, kefir oraz musującą witaminę C. Uczniowie obserwowali i opisywali zachodzące reakcje. Udało się ustalić następujące wnioski:

– olej jest lżejszy od wody,

– woda nie miesza się z olejem,

– barwnik (roztwór wodny) powoli opadając na dno zabarwił wodę,

– kefir wymieszał się z wodą tworząc roztwór, natomiast olej już nie

– tabletka rozpuszczając się zaczyna musować, a pęcherzyki powietrza unosząc się zabierają ze sobą cząstki kolorowej wody. Gdy bąbelki gazu dopłyną do powierzchni gaz ucieka a woda opada na dół.

Było to bardzo ciekawe doświadczenie. Skupienie, zadziwienie i uśmiech nie schodziły z twarzy małych odkrywców.

 

ZŁOTE SZKOŁY NBP

          Nasza Szkoła po raz pierwszy bierze udział w projekcie ZŁOTE SZKOŁY NBP. Temat przewodni programu 4. edycji to: „POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna”. Program „Złote Szkoły NBP” to ogólnopolski program popularyzujący wiedzę ekonomiczną w środowiskach szkolnych.

      W naszej szkole powstała Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, która będzie realizowała trzy zadania programu tj. Lekcję z ekonomią, Debatę Szkolną oraz Warsztat Uczniowski. Drużyna będzie realizowała zadania pod okiem: koordynatora programu: Pani Agnieszki Wójcik oraz Nauczycieli – opiekunów: Pani Agnieszki Kosior i Pana Mirosława Sałka. Trzymajcie za nas kciuki, a my działamy!!!

 

Od grosika do złotówki

          Od grosika do złotówki to projekt realizowany przez klasę 2. Działania podejmowane w ramach programu Od grosika do złotówki mają na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz kształtowanie przez nich praktycznych umiejętności w miłej, opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniu trudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzji wpływających na ich finanse i bezpieczeństwo, umacniają wiarę we własne siły i możliwości. Realizacja projektu trwa 10 miesięcy (klasa druga: grudzień, styczeń-czerwiec, klasa trzecia: wrzesień-grudzień). Uczniowie odbywają podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie, której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymuje „Dzienniki podróży”, w których dokumentuje realizację poszczególnych zadań. Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców i nauczycieli w trosce o bezpieczeństwo i rozwój edukacji finansowej dziecka. Uczniom udało się już odwiedzić planetę Grosik oraz planetę Portfelik.

Koordynatorka programu: Pani Agnieszka Wójcik

 

Dyktando Miejskie 2024

To już 13 raz uczniowie tarnobrzeskich szkół katolickich uczestniczyli w Dyktandzie Miejskim organizowanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Tarnobrzegu.

W taki sposób pamiętamy o Dniu Języka Ojczystego.
I tym razem dyktando okazało się  udanym sprawdzianem naszego językowego patriotyzmu.
W zmaganiach napisania tekstu, którego bohaterami, jak w każdym roku, byli Hortensja i Jędrzej uczestniczyło 5 uczniów naszego Katolika, 3 ze szkoły podstawowej i 2 z liceum.
Nasi reprezentanci poradzili sobie z polskimi archaizmami, tudzież innymi pułapkami ortograficznymi, a uczennica klasy 8, Laura Charchut, zdobyła  3 miejsce wśród uczniów tarnobrzeskich szkół podstawowych z klas 7 i 8.
To wspaniały wynik!
Gratulujemy Laurze i pozostałym uczestnikom intelektualnej zabawy, sprostania wyzwaniu i umiejętności poprawnego, rozważnego i bystrego stosowania zawiłości zasad pisowni naszego Ojczystego Języka.

„Bo czytanie może być pasją”!

Właśnie w miniony piątek 16.02.br. przekonała nas o tym Emilka Wiącek, uczennica klasy 7 Emilka została Czytelnikiem Roku 2023 Biblioteki Publicznej im. Michała Marczaka w Tarnobrzegu w kategorii wiekowej 13-18 lat.
Jak wygląda codzienność nastolatki, która przeczytała 130 książek w ciągu minionego roku?
Zwykle uśmiechnięta, z książką w ręku, z łatwością wypowiadająca ” wszystko, co pomyśli głowa”…
Emilko, gratulujemy Ci przyjaźni z wieloma bohaterami Twoich lektur, cierpliwości w doświadczaniu ich emocji, gratulujemy ciekawości człowieka i świata, i życzymy równie wspaniałych spotkań w kolejnych tygodniach i miesiącach.
Emilka odebrała nagrodę z rąk Michała Rusinka, sekretarza noblistki Wisławy Szymborskiej, wykładowcy UJ w Krakowie, tłumacza z j. angielskiego i autora książek dla dzieci i dorosłych.
Udział w spotkaniu z Panem Michałem był wielką przyjemnością.
Kto wie, może Emilka, przyszła autorka wspaniałych książkowych opowieści odebrała nagrodę z rąk współczesnego pisarza, n-la akademickiego, który swoją przygodę z literaturą rozpoczął jako pasjonat czytania?
Zachęcamy Was wszystkich do podjęcia zdrowej, czytelniczej rywalizacji z Emilką!