Udział w programie promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki ISKRA ODPORNOŚCI

Uczniowie klasy siódmej uczestniczą w programie promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki ISKRA ODPORNOŚCI. Ma on na celu wspieranie odporności rozumianej jako umiejętność kontrolowania sposobu reagowania na trudne wydarzenia oraz radzenia sobie z wyzwaniami i przeciwnościami.
W trakcie 11 spotkań prowadzonych przez pedagoga szkolnego uczniowie poznają sposoby wzmacniania odporności psychicznej i budowania wewnętrznej siły poprzez dostrzeganie i rozwijanie swoich mocnych stron.

Polską wersję programu  ISKRA Odporności opracowało Centrum Pozytywnej Edukacji na podstawie wieloletniej współpracy z angielską fundacją Partnership for Children.

Dzień Seniora w Środowiskowym Domu Kultury w Tarnobrzegu

Dnia 24.10.2024r uczniowie uczęszczający na zajęcia artystyczne w naszej szkole, mieli okazję uświetnić obchody Dnia Seniora, które obywały się w Środowiskowym Domu Kultury w Tarnobrzegu. Uczennice klasy 5 oraz uczniowie klas 1-3, wystąpili ze swoim programem artystycznym pt ” Na ludową nutę” Występ spotkał się z wielkim uznaniem seniorów oraz ich opiekuna Pana Grzegorza Kopeć. Uczniowie w ramach podziękowania prócz gromkich oklasków i łez wzruszenia, otrzymali od organizatorów słodki poczęstunek.

Jak co roku o tej porze wolontariat daje z siebie ile może!

Dnia 26.10.2024 uczniowie Szkół Katolickich należący do szkolnego koła Caritas wzięli udział w zbiórce charytatywnej w ramach akcji Papieskie Dzieło Nowego Tysiąclecia. Hasłem przewodnim tegorocznej zbiórki jest ,,Św. Jan Paweł II. Ewangelia starości i cierpienia”.

Fundusze zebrane podczas zbiórek przeprowadzanych w terminie od 13 do 31 października zostaną rozdysponowane przez Fundację na stypendia dla uzdolnionej młodzieży z niezamożnych rodzin. Nasi uczniowie w składzie 16 osobowym i pod opieką nauczycieli p.Karoliny Fratyn, p.Karoliny Skuzy, p.Pawła Szymańskiego, p.Heleny Dobrowolskiej oraz p.Malgorzaty Baran kwestowali na terenie centrum Tarnobrzega. W szkole po zakończeniu czekał uczniów słodki i ciepły poczęstunek przygotowany przez p.Joannę Baran oraz p.Sylwię Chorzępę. Jak widać sobota w szkole wcale nie musi być taka zła 😉

„Człowiek szczodry będzie bogatszy, a kto innych syci, sam też będzie nasycony.”

Uroczystość z okazji Święta Patrona Szkół Katolickich w Tarnobrzegu

Dnia 23 października 2024 roku, z okazji Święta Patrona Szkół Katolickich w Tarnobrzegu – św. Jana Pawła II, odbyła się uroczysta msza święta, której przewodniczył ks. prał. dr Jan Biedroń, opiekun szkół.

W homilii ks. Proboszcz nawiązał do postaci św. Jana Pawła II, podkreślając, jak młodzież katolickiej szkoły, rozpoczynając mszę świętą i wnosząc sztandar, pragnie patrzeć na Tego, który posługiwał się słowami psalmisty: „Oto lud wierny, szukający Boga”. Dziś, będąc po drugiej stronie życia, św. Jan Paweł II oręduje za nami, podczas gdy my – będąc jeszcze na ziemi – chcemy dołączyć do tego ludu, który już odnalazł Pana Boga, będąc sami wciąż poszukującymi. Ks. Jan Biedroń przypomniał, że również podczas swojego pontyfikatu św. Jan Paweł II był nieustannie poszukującym Boga. Kiedy przywołujemy jego osobę, zawsze nasuwa się myśl o wdzięczności.

Duchowny zwrócił także uwagę na to, że przypominając sobie postać św. Jana Pawła II, musimy mieć świadomość, że Chrystus, który żyje w nas, przyniósł na ziemię miłość. Słowo „miłość” jest często odmieniane na różne sposoby, ale zawsze ma jedno imię. Miłość to coś nadzwyczajnego – potrafi przebaczyć krzywdę i nienawiść, a także dostrzec w drugim człowieku oblicze cierpiącego Pana Jezusa.

Na zakończenie mszy świętej pani dyrektor Joanna Szmuc podziękowała Opiekunowi Szkół za odprawioną Eucharystię oraz poprosiła o przyjęcie aktu ślubowania, złożonego przez uczniów klas pierwszych Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej oraz Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego.

Po przyjęciu ślubowania ks. Jan Biedroń zwrócił się do uczniów słowami: „Cieszę się, że przynależycie do tej szkoły i że chcecie promować te wartości, które przekazał nam św. Jan Paweł II. Bądźcie wierni jego nauczaniu. Niech szkoła, która jest waszą drugą wspólnotą po rodzinie, pomaga wam wzrastać w pięknych wartościach ludzkich i duchowych, abyście stali się wspaniałymi ludźmi.”

Po mszy świętej, w auli im. św. Jana Pawła II, odbyła się akademia wieńcząca uroczystości tego dnia.

🍂 Jesienne lekcje języka niemieckiego w szkolnym ogrodzie 🍁

W ramach zajęć języka niemieckiego uczniowie naszej szkoły mieli okazję połączyć naukę z aktywnością na świeżym powietrzu. 🌳 Wyposażeni w wytłaczanki po jajkach 🥚, które wcześniej zostały udekorowane obrazkami i nazwami jesiennych skarbów, wyruszyli do szkolnego ogrodu, by zbierać owoce jesieni. 🍃
Zadaniem uczniów było odnalezienie i umieszczenie w odpowiednich przegródkach przedmiotów takich jak kasztany 🌰, liście 🍂, żołędzie 🌳 czy szyszki, dopasowując je do niemieckich nazw poznanych na lekcji. 📚 Taka forma zajęć nie tylko rozwijała ich słownictwo, ale także uczyła spostrzegawczości i pozwalała cieszyć się pięknem przyrody. 🌿
To były pełne radości i zaangażowania zajęcia, które na długo pozostaną w pamięci uczniów. 😊

Wprowadzenie do nauki bezwzrokowego pisania na klawiaturze w klasie 4

W klasie czwartej, w ramach zajęć z informatyki, uczniowie rozpoczęli naukę bezwzrokowego pisania na klawiaturze. To niezwykle ważna umiejętność, która pozwala na szybsze i bardziej efektywne wprowadzanie tekstu, a jednocześnie rozwija precyzję i koncentrację. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych programów do nauki szybkiego pisania, uczniowie mają możliwość systematycznego doskonalenia swoich umiejętności, co przygotowuje ich do sprawnego korzystania z komputerów w przyszłości.

Pierwszym krokiem w nauce było poznanie odpowiedniego ułożenia palców na klawiaturze, tzw. „pozycji wyjściowej”. Uczniowie dowiedzieli się, że poprawne ułożenie rąk na klawiszach pozwala na pisanie bez potrzeby patrzenia na klawiaturę, co jest kluczowe dla bezwzrokowego pisania. Programy wspomagające tę naukę, z których korzystali uczniowie, pomagają utrwalić tę technikę poprzez interaktywne ćwiczenia, które krok po kroku prowadzą ich przez kolejne etapy doskonalenia.

Podczas zajęć uczniowie ćwiczyli nie tylko szybkość wprowadzania tekstu, ale także poprawność, ucząc się samodzielnego korygowania błędów. Ważnym elementem było korzystanie z edytora tekstu, który oferuje funkcje automatycznej korekty oraz wbudowany słownik, wspomagający wykrywanie i naprawianie literówek oraz innych błędów. Z jednej strony, uczniowie starali się na bieżąco poprawiać błędy manualnie, co rozwijało ich czujność i uwagę, z drugiej zaś poznawali, jak wykorzystać automatyczne mechanizmy poprawności, które ułatwiają pisanie i oszczędzają czas.

Zajęcia były również okazją do bicia własnych rekordów. Uczniowie starali się pisać coraz szybciej i bardziej precyzyjnie niż wcześniej, co wprowadzało element zabawy i rywalizacji, jednocześnie motywując do rozwoju. Celem tych ćwiczeń było nie tylko zwiększenie szybkości pisania, ale także nauka, jak radzić sobie z popełnianymi błędami w profesjonalny sposób – zarówno poprzez manualną korektę, jak i za pomocą technologii.

Program, z którego korzystali uczniowie, umożliwiał im śledzenie własnych postępów, a nauczyciel miał możliwość monitorowania wyników całej klasy, co pozwalało na dostosowanie tempa nauki do indywidualnych potrzeb uczniów. Dzięki temu każdy uczeń mógł uczyć się w swoim rytmie, jednocześnie osiągając widoczne postępy.

Zajęcia z bezwzrokowego pisania na klawiaturze to nie tylko nauka obsługi komputera, ale także doskonała okazja do rozwijania samodyscypliny, wytrwałości oraz precyzji, które są kluczowe w świecie cyfrowym. Umiejętność szybkiego i poprawnego wprowadzania tekstu na klawiaturze staje się niezbędnym narzędziem w dalszej edukacji, a także w życiu codziennym. Uczniowie klasy czwartej już teraz zdobywają te cenne umiejętności, które z pewnością zaprocentują w przyszłości.

Milion Dzieci Modli Się Na Różańcu 2024

W piątek, 18 października, nasza szkoła wzięła udział w wyjątkowej akcji modlitewnej „Milion dzieci modli się na różańcu”, której celem było przywrócenie wiary w moc modlitwy. Tego dnia cała społeczność szkolna zjednoczyła się z dziećmi na całym świecie w modlitwie różańcowej, wznosząc prośby o dar pokoju i jedności. To wspólne, pełne skupienia spotkanie nie tylko zjednoczyło nas duchowo, ale również stało się ważnym momentem refleksji nad potęgą wspólnotowej modlitwy i jej nieocenioną rolą w budowaniu lepszego, bardziej zjednoczonego świata.

Rozwijanie umiejętności grafiki komputerowej z wykorzystaniem tabletu graficznego

W ramach doskonalenia kompetencji technologicznych w zakresie tworzenia wizualnych treści, jak i znajomości narzędzi technologicznych oraz oprogramowania, uczniowie klasy czwartej na zajęciach informatyki pracowali z wykorzystaniem tabletów graficznych. Innowacyjne narzędzia, takie jak tablet graficzny, pozwoliły im na jeszcze większą precyzję i swobodę w realizacji projektów graficznych, co w znacznym stopniu ułatwiło dopracowywanie detali w tworzonych przez nich obrazach.

Dzięki zajęciom, uczniowie mogli nie tylko doskonalić swoje umiejętności plastyczne, ale również rozwijać kompetencje technologiczne, które są niezwykle cenne we współczesnym świecie. Tablety graficzne, umożliwiające bezpośrednie rysowanie na ekranie z pomocą specjalnego rysika, dały młodym twórcom możliwość pracy w środowisku cyfrowym, zbliżonym do technik wykorzystywanych przez profesjonalnych grafików i ilustratorów.

Podczas tych zajęć uczniowie uczyli się także obsługi specjalistycznych programów graficznych, poznawali techniki rysunku cyfrowego oraz pracowali nad dokładnością i estetyką swoich projektów. Każdy uczestnik mógł w sposób indywidualny podejść do zadania, tworząc niepowtarzalne ilustracje, które wymagały dużego skupienia i zaangażowania. Celem tych ćwiczeń było nie tylko rozwijanie umiejętności technicznych, ale również wyrażanie kreatywności oraz doskonalenie umiejętności planowania pracy.

Zajęcia z wykorzystaniem tabletu graficznego wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród uczniów, którzy z entuzjazmem podchodzili do realizowanych zadań. Nowoczesne technologie, w tym przypadku tablet graficzny, okazały się doskonałym narzędziem wspierającym naukę, umożliwiając uczniom rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej w nowatorski, cyfrowy sposób. Dzięki temu uczniowie mieli szansę zrozumieć, jak współczesne narzędzia cyfrowe mogą wspierać twórczość oraz jak wielką rolę odgrywają one w codziennym życiu zawodowym wielu osób.

Spotkanie autorskie z bp. Krzysztofem Nitkiewiczem oraz z ks. Wojciechem Kanią

Dnia 17 października 2024 r. w budynku WSD w Sandomierzu odbyło się spotkanie autorskie z biskupem Krzysztofem Nitkiewiczem oraz księdzem Wojciechem Kanią. Biskup Nitkiewicz zaprezentował swoją najnowszą książkę zatytułowaną „Olejek różany”, która jest piątym tomem serii sensacyjno-detektywistycznej. Ksiądz Wojciech Kania przedstawił natomiast swoją powieść „Dwa, trzy, cztery”, w której tłem dla serii tajemniczych morderstw staje się spokojne miasteczko Sandomierz. Spotkanie miało charakter literacki i wzbudziło zainteresowanie wśród osób zafascynowanych twórczością obu autorów.

więcej>

„Zdrowi, Bezpieczni, Kreatywni, Aktywni Lokalnie”

Nasza Szkoła bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Zdrowi, Bezpieczni, Kreatywni, Aktywni Lokalnie”

Projekt realizują uczniowie klasy 2.

Dzieci wykonały już pierwsze zadanie dotyczące zdrowego odżywiania. Postała Piramida Żywieniowa 3 D. Okazało się, że znane powiedzenie : ,, Jesteś  tym, co jesz’’ nie jest ani trochę przesadzone. Najpierw uczniowie dowiedzieli się jak sposób żywienia wpływa   na codzienne samopoczucie, zdolność do koncentracji i podejmowania decyzji, ale i długotrwale determinuje życie w zdrowiu. Następnie dzieci poznały budowę piramidy żywieniowej , po czym same doszły do wniosku , że zdrowe odżywanie  dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, dzięki którym człowiek jest w stanie prawidłowo funkcjonować. I oczywiście aktywność fizyczna, jako najważniejsza komórka piramidy. Uczniowie z przyjemnością oraz świetną zabawą układali kolejne części piramidy. Zadanie przebiegało w kilku etapach przygotowań: zgromadzenie opakowań po produktach, segregacja przyniesionych rzeczy, już wedle znajomości prawidłowych nawyków żywieniowych oraz wykonanie piramidy.

I tak we współpracy zespołowej powstał aktualny model piramidy żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia zaprezentowany przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, ale w wykonaniu uczniów klasy 2.

 

Rozwijanie aktywności czytelniczej

Nie ma dzieci, które nie lubią czytać.
Są dzieci, które nie znalazły jeszcze odpowiedniej książki…”
Frank Serafini

 

Rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem, a także umiejętność słuchania są niezwykle ważne już od najmłodszych klas. Aby te sprawności doskonalić uczniowie starają się czytać codziennie.

Pierwszą lekturą, jaką uczniowie klasy 2 przeczytali jest książka pt. ,,Asiunia’’ Joanny Papuzińskiej. Ta niezwykła historia, inspirowana prawdziwymi zdarzeniami z życia autorki, poruszyła nasze serca. Dzieci niezwykle wnikliwie analizowały wspomnienia z czasów II Wojny Światowej i wydarzenia związane z czasem wojny: ludzkie dramaty widziane oczami pięciolatki.

Aby usystematyzować wiadomości o lekturze, uczyliśmy się organizacji pracy. Wykonaliśmy Lapbooki. Podczas wykonywania poszczególnych jego elementów , uczniowie nie tylko wzbogacili słownictwo, utrwalili wiadomości , ale poszerzyli swoją wiedzę  o ciekawostki historyczne, dzieje naszego kraju w tym jakże ciężkim czasie.

Swoimi pracami chcą podzielić się z innymi uczniami i zachęcić wszystkich do wykonania lapbooków na dowolny temat. Lapbooki to nauka i świetna zabawa.

Spójrzcie sami:)

 

 

Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej 11.10.2024

11 października 2024 r. w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej, przygotowana przez uczniów klasy 8 pod opieką pań Agaty Tarnawskiej oraz Agaty Peryt. Jak co roku, było to wyjątkowe wydarzenie, które stało się doskonałą okazją do wyrażenia wdzięczności nauczycielom, pracownikom szkoły oraz wszystkim osobom wspierającym proces edukacji.

Uroczystość rozpoczęła się od występu artystycznego uczniów, którzy w formie pełnych humoru scenek oddali hołd trudnej, ale jakże ważnej pracy pedagogów. Całość była nie tylko zabawna, ale również skłaniała do refleksji nad rolą szkoły w życiu młodych ludzi. Uczniowie klasy 8 wykazali się dużym zaangażowaniem i talentem, tworząc program pełen ciepła, humoru oraz szacunku dla wszystkich pracowników szkoły.

Część artystyczną wzbogacił występ Aleksandra Szwarnowieckiego, który swoją interpretacją muzyczną mocno podkreślił wagę edukacji w życiu każdego człowieka. Jego występ wprowadził szczególny klimat i dodał akademii jeszcze większego znaczenia.

Na zakończenie głos zabrała pani dyrektor Joanna Szmuc, która złożyła serdeczne podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w życie szkoły. Pani dyrektor w swoim przemówieniu podkreśliła kluczową rolę nauczycieli, uczniów i pracowników szkoły, którzy wspólnie tworzą wyjątkową społeczność edukacyjną. Jej słowa były pełne uznania dla ciężkiej pracy pedagogów oraz wytrwałości uczniów w codziennym zdobywaniu wiedzy.

Dzięki zaangażowaniu uczniów klasy 8 oraz ich opiekunek, akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej z pewnością pozostanie w pamięci wszystkich obecnych na długo. Był to dzień, który przypomniał nam, jak ważne są relacje, współpraca i wzajemne wsparcie w procesie nauki i wychowania.

Dzień Edukacji Narodowej był nie tylko okazją do świętowania, ale także momentem, w którym każdy z nas mógł zastanowić się nad wartością edukacji i jej rolą w życiu każdego człowieka.

Międzynarodowy Dzień Pisania Listów w naszej szkole

      Z okazji Międzynarodowego Dnia Pisania Listów, który obchodzony jest 9 października, uczniowie klasy 3 wzięli udział w wyjątkowej lekcji, podczas której uczyli się, jak prawidłowo napisać list. W ramach zajęć każdy z uczniów napisał osobisty list do swoich rodziców. Oprócz tego, dzieci zdobyły praktyczną wiedzę na temat adresowania kopert, a także dowiedziały się, jak ważnym elementem korespondencji jest poprawne umieszczenie adresu odbiorcy i nadawcy.

Punktem kulminacyjnym było wyjście na pocztę, gdzie uczniowie mieli okazję zakupić znaczki i samodzielnie wysłać swoje listy. Dzięki temu mogły doświadczyć, jak wygląda cały proces wysyłania tradycyjnej korespondencji. To była dla nich nie tylko nauka, ale również wyjątkowa przygoda, która przybliżyła im uroki pisania listów – pięknej tradycji, która mimo rozwoju technologii wciąż jest pełna wartości.

Mamy nadzieję, że ta lekcja zostanie na długo w pamięci naszych uczniów, a listy, które wysłali, sprawią ich rodzicom wiele radości.

Mali Wielcy Odkrywcy

      Uczniowie klasy 3 zapoznali się z niezwykłym geniuszem jakim był Leonardo da Vinci. Zainspirowani, zanurzyli się w kreatywny świat inżynierii i stworzyli własne konstrukcje mostów. Poznali kluczowe reguły projektowania i odkryli jak ważna jest współpraca przy realizacji dużych projektów. Leonardo to przykład, że każdy uczeń, który marzy i jest ciekawy świata może osiągnąć wielkie rzeczy. Jego historia uczy, że nie ma limitów dla ludzkiej wyobraźni i kreatywności. W każdym drzemie iskra geniuszu Leonarda – odkrywcy, artysty i wynalazcy.

Innowacyjna lekcja języka angielskiego z grą Pokémon w klasie 8! 🎮📚

1 października uczniowie klasy 8 mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowej lekcji języka angielskiego, która połączyła naukę z zabawą! 🎉 W ramach zajęć uczniowie zagrali w Pokémon Battle Academy, popularną grę karcianą, która doskonale wspiera rozwój słownictwa i umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim. 🗣️✨

Podczas lekcji uczniowie ćwiczyli angielskie słownictwo związane z grą, takie jak „attack”, „energy” czy „trainer card”, a także rozwijali umiejętności mówienia, opisując swoje ruchy i strategie. 💬 Dzięki pracy w parach i zespołach 🤝, uczniowie uczyli się również współpracy oraz jak skutecznie komunikować się w języku angielskim.
Lekcja spotkała się z ogromnym entuzjazmem 😍 – uczniowie nie tylko doskonale się bawili, ale także zdobyli nowe umiejętności językowe w praktycznym i angażującym kontekście. 🌟 Takie innowacyjne podejście do nauki to doskonały sposób na motywowanie uczniów do nauki języka obcego! 🚀📖

Lekcja przyrody na świeżym powietrzu

Korzystając z dobrodziejstw, jakie daje natura, uczniowie klasy 2 wybrali się na tereny zielone wokół naszej szkoły, aby przez doświadczenie kształtować pozytywną relację  z przyrodą. Łączenie aktywności na świeżym powietrzu z edukacją przyrodniczą okazało się wspaniałym walorem osobistym i społecznym.

Najpierw wspólnie przygotowaliśmy ziemię oraz warzywa. Następnie uczyliśmy się jak są zbudowane poszczególne części roślin. Rozróżnialiśmy ich rodzaje, kształty i wygląd. Uczniowie już wiedzą z czego składa się roślina oraz co jest niezbędne, aby rosła. Nie zabrakło też ciekawostek o tym jak owady zbierają pyłek i przenoszą go na inne kwiaty.

Niezapomniany Dzień Chłopaka

    Na okoliczność Dnia Chłopaka, klasa 2 wraz z wychowawczynią, wybrała się na ściankę wspinaczkową. Tam pod okiem instruktorów uczniowie uczyli się podstaw wspinaczki oraz pokonywali coraz to trudniejsze trasy, wykazując się przy tym sporą odwagą i zaufaniem, gdyż musieli wzajemnie asekurować własne wejścia oraz zejścia. Zajęcia rozpoczęły się od rozgrzewki. Następnie dzieci podjęły próby wspinania na niższych wysokościach. Po poznaniu zasad sportowej zabawy, dzieci wybierały drogę ,,do góry’’. Niektórzy weszli na sam szczyt!!!  Był to świetny sposób na ,,zdrową rywalizację’’ , a także  super zabawa oraz wyzwanie, które z uśmiechem na twarzach pokonaliśmy wspólnie.

Październik — miesiącem różańca świętego

Jan Paweł II wielokrotnie podkreślał wzmacniającą moc różańca, który towarzyszył mu od najwcześniejszych lat życia:

„Modlitwa różańcowa jest modlitwą wdzięczności, miłości i ufnej prośby… Do tej modlitwy różańcowej zachęcam was i zapraszam. Odmawiajcie różaniec!”

Społeczność Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej rozpoczęła październik wspólną modlitwą różańcową. Różaniec pozwala nam dostrzec całe życie Syna Bożego i razem z Maryją podążać Jego ścieżkami.

Strefa Aniołów 2024 już za nami!

W sobotę, 28 września, odbyło się święto Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Tarnobrzegu, znane jako „Strefa Aniołów”. Uroczystość rozpoczęła się Mszą Świętą o godz. 13:00 w kaplicy szkolnej pw. Świętych Aniołów Stróżów. Eucharystii przewodniczył ks. prał. dr Jan Biedroń, proboszcz parafii pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy na Serbinowie, będący opiekunem szkół oraz ks. kan. Andrzej Cag.

W homilii ks. prał. Jan Biedroń podkreślił, jak ważną rolę odgrywają w naszym życiu Aniołowie Stróżowie. „Kiedy mówimy o Aniołach Stróżach, często kojarzymy ich z dzieciństwem. Nawet modlitwa „Aniele Boży, Stróżu Mój” jest zwykle uważana za modlitwę tylko dla dzieci. Jednak Aniołowie opiekują się dziećmi, ukazując, że każde dziecko, choć niewielkie, jest pełnowartościowym człowiekiem, równym dorosłym. Krzywdząc dziecko, krzywdzi się także Boga” — wyjaśnił.

„Anioł Stróż nie jest zarezerwowany tylko dla dzieci, towarzyszy także dorosłym, wskazując najlepszą drogę prowadzącą do Boga. W Piśmie Świętym wspomina się również trzech szczególnych aniołów: Michała, Rafała i Gabriela, których określamy jako Archaniołów — istoty jeszcze ważniejsze niż Aniołowie Stróżowie” — dodał.

W trakcie Mszy Świętej ks. prał. Jan Biedroń, wspólnie z ks. Andrzejem, modlił się o opiekę Aniołów Stróżów, by ci wspierali wszystkich wiernych, pomagali w poznawaniu Boga oraz wskazywali drogę dobra i unikania zła.

Po części oficjalnej odbył się rodzinny piknik, podczas którego można było podziwiać taneczne występy uczniów, wziąć udział w kiermaszu rozmaitości, pokazie pierwszej pomocy przedmedycznej, prezentacji służb mundurowych oraz sportowych zmaganiach.

Wszyscy spędzili czas w radosnej atmosferze, której sprzyjała piękna pogoda. Dziękujemy za wspólne świętowanie i zapraszamy ponownie za rok!

Święto Pieczonego Ziemniaka

 

Jesień to czas zbiorów warzyw i owoców, a przy tym świetna okazja do wspólnej zabawy i bliższego poznania wybranego warzywa – ziemniaka.

W słoneczny, poniedziałkowy poranek, na placu szkolnym, spotkali się uczniowie naszej szkoły. Tak rozpoczęliśmy obchody

„Święta pieczonego ziemniaka”.

W tym dniu na dzieci czekało wiele ciekawych zabaw oraz liczne „ziemniaczane konkurencje’’. Uczestnicy stworzyli fantastyczne ,,Jesienne Stworki ‘’, które powstały z warzyw i owoców. Każdy był inny, dzieci miały niepowtarzalne pomysły! Uczniowie mogli wykazać się szybkością, zwinnością i celnością w wyścigach w workach po ziemniakach, rzucaniu ziemniakami do kosza, zbieraniu ziemniaków i innych zabawach na świeżym powietrzu.

Spotkanie obfitowało w liczne zabawy, zagadki i konkursy, w których ziemniak stanowił motyw przewodni. Uczniowie degustowali przygotowane potrawy z ziemniaków – a nad przygotowaniem tych wszystkich smakołyków czuwali Rodzice –  serdecznie dziękujemy.

Z dobrym humorem oraz uśmiechem na twarzach, na których pozostawały jeszcze ślady pieczonych ziemniaków, zakończono obchody tego pięknego, jesiennego święta.

 

Jesienna matematyka w klasie 2

Jesień, przynosząc ze sobą całą paletę soczystych barw i wyrazistych zapachów, dostarcza nie tylko dzieciom, ale i dorosłym moc doznań sensorycznych. Ta pora roku to także bogactwo darów pochodzących z lasów, parków, sadów i działek warzywnych, które można na wiele sposobów wykorzystywać do zabaw i zajęć z dziećmi.

Uczniowie klasy 2 wykorzystali dary jesieni do nauki matematyki. W piękną, słoneczną pogodę wybrali się na tereny zielone w okolice naszej szkoły. Zabawa rozpoczęła się jeszcze w drodze, podczas której dzieci policzyły schody, po których szły, a mijając las, rozpoznawały gatunki drzew. W swobodnej przestrzeni odbyły się zabawy sprzyjające dostrzeganiu regularności z materiału przyrodniczego oraz rozwijanie umiejętności liczenia. Zabawom w dodawanie i odejmowanie towarzyszyła kreatywność i pomysłowość dzieci, które układały obrazki artystyczne z bogactwa przyrody.

 Zabawy matematyczno – kreatywne były dla dzieci atrakcyjne!!! Uczniowie zadawali mnóstwo pytań, ale przede wszystkim czerpali radość z wspólnie spędzonego czasu.

Wykorzystanie robota do nauki kierunków i rozwijania wyobraźni przestrzennej w klasie pierwszej

Współczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje nowoczesne technologie, które nie tylko uatrakcyjniają proces nauczania, ale również wspomagają rozwój kluczowych umiejętności. Jednym z ciekawych narzędzi dydaktycznych, które zyskuje popularność w edukacji wczesnoszkolnej, jest robot edukacyjny. W klasie pierwszej robot może stać się nie tylko źródłem zabawy, ale także narzędziem wspomagającym naukę kierunków oraz rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Głównym celem zajęć z wykorzystaniem robota było wprowadzenie uczniów w świat podstawowych pojęć związanych z kierunkami (prawo, lewo, przód, tył) oraz rozwijanie umiejętności orientacji przestrzennej. Robot stanowił doskonałe narzędzie do nauki przez doświadczenie, co umożliwiło uczniom lepsze zrozumienie abstrakcyjnych pojęć.

Przebieg zajęć

Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego wprowadzenia, w którym nauczyciel wyjaśnił uczniom, czym jest robot i jak działa. Dzieci poznały podstawowe funkcje robota oraz dowiedziały się, jak można nim sterować. Robot, którym posłużono się podczas zajęć, był prostym urządzeniem zaprogramowanym do poruszania się w różnych kierunkach na podstawie wprowadzonych przez uczniów poleceń.

Etap 1: Nauka kierunków

Pierwszym etapem zajęć była nauka podstawowych kierunków. Nauczyciel na tablicy zaprezentował rysunki przedstawiające „prawo”, „lewo”, „przód” i „tył”. Następnie uczniowie, w oparciu o te rysunki, uczyli się, jak sterować robotem, wydając mu proste polecenia. Przykładowo, robot musiał przesunąć się o dwa kroki do przodu, skręcić w lewo, a następnie wykonać jeden krok w tył. Dzięki temu dzieci mogły w praktyce zobaczyć, jak poruszanie się robota odzwierciedla polecenia, które same wprowadzały.

Etap 2: Rozwój wyobraźni przestrzennej

W kolejnym etapie, zadaniem ucznia było przeprowadzenie robota przez specjalnie przygotowany labirynt, mając zasłonięte oczy. Sterował robotem na podstawie komend, które przekazywał mu drugi uczeń. Labirynt składał się z przeszkód, które trzeba było ominąć, wykorzystując wyobraźnię przestrzenną i znajomość kierunków. Robot musiał poruszać się po wyznaczonej ścieżce, unikać przeszkód i dotrzeć do celu. Uczniowie musieli wcześniej zaplanować trasę robota, co wymagało od nich myślenia przestrzennego i umiejętności przewidywania kolejnych ruchów.

Etap 3: Wspólne podsumowanie

Na zakończenie zajęć nauczyciel omówił z uczniami wykonane zadania. Dzieci miały okazję opowiedzieć, co sprawiło im trudność, a co było dla nich proste. Przeanalizowano również błędy, które popełniali podczas wydawania poleceń robotowi, co stanowiło doskonałą lekcję, jak wprowadzać poprawki i uczyć się na swoich doświadczeniach.

Zajęcia z wykorzystaniem robota w klasie pierwszej okazały się nie tylko wspaniałą formą nauki przez zabawę, ale również skutecznym narzędziem dydaktycznym wspomagającym rozwój wyobraźni przestrzennej i umiejętności orientacji w terenie. Roboty edukacyjne to doskonały przykład, jak nowoczesna technologia może wzbogacić proces nauczania i pomóc w rozwijaniu kluczowych kompetencji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Dzięki nim uczniowie uczą się w sposób praktyczny i angażujący, co sprzyja efektywności nauki i rozwijaniu umiejętności, które będą przydatne w przyszłości.

Narodowe Czytanie 2024r.

Tegoroczna , trzynasta już edycja Narodowego Czytania odbyła się w sobotę 07.09.2024 r.

W Tarnobrzegu otwarto bramy Zamku w Dzikowie i to na jego dziedzińcu wybrzmiewały fragmenty Kordiana J. Słowackiego.
Nie zabrakło tam nas, uczniów Katolika.
Wszystkie dotychczasowe edycje tego czytania Polaków były ważne, we wszystkich uczestniczyliśmy, ale wydaje się, że ta pozostanie w naszej pamięci jako szczególna. Dlaczego? Gdyż przywoływaliśmy myśli i zdarzenia z życia tytułowego Konrada, młodego Polaka poszukującego wartości, który w gąszczu politycznych, historycznych i narodowych zawirowań, podobnie jak my, młodzi Polacy, stanął przed potrzebą zadawania sobie pytań o tożsamość, o życiowe wybory i kierunek rozwoju.
Cieszymy się z zaproszenia do tego wydarzenia, cieszymy z doświadczenia tego dnia i chcemy Wam, szkolna społeczności przekazać, że Bóg, Honor i Ojczyzna kiełkują w naszych umysłach i sercach, tak jak rozwijały się i  kształtowały życie Konrada i samego Juliusza Słowackiego.
Życzymy sobie, aby Naród, który ma takich bohaterów pozostawał wolny, silny swoją historią i mądry doświadczaniem trudności.
Uczniowie uczestniczący w Narodowym Czytaniu 2024r.
Karol Szozda uczeń kl. 8 PKSP
Amelia Abramczyk i Emilia Sanecka uczennice kl.3 KLO