Drodzy Rodzice/Opiekunowie
Informujemy, że nasza szkoła nie bierze udziału w procesie rekrutacyjnym systemu Innowacyjny Tarnobrzeg.
Zapisów dokonujemy drogą elektroniczną na stronie:
lub klikając na poniższe logo
IM. ŚW. JANA PAWŁA II W TARNOBRZEGU
Z okazji Dnia Dziecka w naszej szkole zorganizowano...
Czytaj więcej...Dzień dobry, W imieniu Miejskiego Ośrodka Sportu i...
Czytaj więcej...Dnia 21 maja w Szkole Podstawowej nr 9...
Czytaj więcej...Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do...
Czytaj więcej...Dzisiaj, 18 maja mija 104. rocznica urodzin Karola...
Czytaj więcej...W ramach kolejnego realizowanego zadania uczniowie ze szkolnej świetlicy poznali...
W roku szkolnym 2022/2023 szkolna świetlica bierze udział w...
Nasza Szkoła po raz pierwszy bierze udział w projekcie ZŁOTE SZKOŁY NBP. Temat przewodni programu 4. edycji to: „POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna”. Program „Złote Szkoły NBP” to ogólnopolski program popularyzujący wiedzę ekonomiczną w środowiskach szkolnych.
W naszej szkole powstała Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, która będzie realizowała trzy zadania programu tj. Lekcję z ekonomią, Debatę Szkolną oraz Warsztat Uczniowski. Drużyna będzie realizowała zadania pod okiem: koordynatora programu: Pani Agnieszki Wójcik oraz Nauczycieli – opiekunów: Pani Agnieszki Kosior i Pana Mirosława Sałka. Trzymajcie za nas kciuki, a my działamy!!!
Od grosika do złotówki to projekt realizowany przez klasę 2. Działania podejmowane w ramach programu Od grosika do złotówki mają na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz kształtowanie przez nich praktycznych umiejętności w miłej, opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniu trudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzji wpływających na ich finanse i bezpieczeństwo, umacniają wiarę we własne siły i możliwości. Realizacja projektu trwa 10 miesięcy (klasa druga: grudzień, styczeń-czerwiec, klasa trzecia: wrzesień-grudzień). Uczniowie odbywają podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie, której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymuje „Dzienniki podróży”, w których dokumentuje realizację poszczególnych zadań. Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców i nauczycieli w trosce o bezpieczeństwo i rozwój edukacji finansowej dziecka. Uczniom udało się już odwiedzić planetę Grosik oraz planetę Portfelik.
Koordynatorka programu: Pani Agnieszka Wójcik
To już 13 raz uczniowie tarnobrzeskich szkół katolickich uczestniczyli w Dyktandzie Miejskim organizowanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Tarnobrzegu.
Właśnie w miniony piątek 16.02.br. przekonała nas o tym Emilka Wiącek, uczennica klasy 7 Emilka została Czytelnikiem Roku 2023 Biblioteki Publicznej im. Michała Marczaka w Tarnobrzegu w kategorii wiekowej 13-18 lat.
W dniu 16 lutego 2024 r. uczniowie klas 1-6 doczekali się upragnionego wyjazdu na narty. Wspaniała pogoda sprzyjała aktywnemu wypoczynkowi na świeżym powietrzu. Szwajcaria Bałtowska nie zawiodła w dostępność śniegu na stoku. To idealne miejsce w którym dzieci mogły rozpocząć naukę na nartach. Zajęcia z instruktorem bardzo pomogły dzieciom zacząć przygodę z tym zimowym sportem. Wszyscy świetnie sobie radzili !!! Swoich sił próbowały również na łyżwach w rytm najsłynniejszych hitów muzycznych. Po wyczerpującej nauce nastał czas na odpoczynek i posiłek, apetyty dopisywały, a humoru nie brakowało.
Drodzy Uczniowie, z okazji Święta Liczby Pi zapraszamy
do udziału w konkursie matematyczny „Przedstaw liczbę Pi dowolną techniką”.
Regulamin:
Organizatorzy konkursu:
A. Zioło, M. Sałek
Drodzy Uczniowie, z okazji Międzynarodowego Dnia języka Ojczystego zapraszamy do udziału w konkursie promującym język polski „Ortograficzne ilustracje”
Regulamin:
Oprócz ilustracji powinien znajdować się wyraz-podpis ilustracji, który może być wydrukowany, napisany odręcznie, wyklejony lub przyozdobiony w dowolny sposób.
„Dbaj o język i mów poprawnie, ładnie,
wyraźnie oraz dokładnie,
bo kto nie ćwiczy często języka,
ten się w mówieniu potem potyka”.
Organizatorzy konkursu:
Łuczak K. Sałek
Zaburzenia odżywiania to poważny problem dotykający młodzież. Szacuje się, że anoreksja wykazuje się największym wskaźnikiem śmiertelności ze wszystkich chorób natury psychicznej.
Zaburzenia odżywiania w liczbach
Jak w większości chorób, również w zaburzeniach odżywiania, można zauważyć pierwsze objawy i szybko podjąć działanie. Tylko jak wykonać pierwszy krok i rozmawiać o tym z własnym dzieckiem? Zarówno anoreksja, bulimia jak i inne zaburzenia odżywiania powodują ogromne spustoszenie w organizmie chorego i są realnym zagrożeniem dla jego zdrowia oraz kondycji psychicznej, a w skrajnych przypadkach zagrażają nawet życiu. Mimo, iż trudno o jednoznaczne dane, informacje pojawiające się w literaturze wskazują, że zaburzenia odżywiania (anoreksja i bulimia) najczęściej dotyczą osób młodych – w wieku nastoletnim. Nie ma dokładnych badań na temat dolnej granicy występowania tych chorób, jednak szacuje się, że chorują już dzieci 13-14 letnie. Wiadomo natomiast, że zdecydowana większość zachorowań występuje przed 18. r.ż.
Niestety statystyki na temat samego występowania anoreksji i bulimii w populacji również nie są dokładne. Według National Association of Anorexia Nervosa and Associated Disorders ok. 0,9% kobiet może cierpieć z powodu anoreksji, a 1,5% z powodu bulimii. W Polsce obecnie nie przeprowadzono szeroko zakrojonych badań epidemiologicznych na ten temat, jednak szacuje się, że anoreksja może dotyczyć od 0,8-1,8% populacji dziewczyn poniżej 18. r.ż.
Anoreksja i bulimia – podstępny wróg działający niepozornie
Zaburzenia odżywiania dotykają coraz młodszych dzieci. Pierwsze objawy mogą pojawić się już w młodszych klasach szkoły podstawowej. Warto pamiętać, że nie ma jednej przyczyny występowania tych zaburzeń. Zawsze mają one charakter złożony. Do wystąpienia choroby może przyczyniać się:
W zaburzeniach odżywiania prawnie nigdy nie ma jasnego początku rozwoju choroby. Pierwsze objawy pojawiają się stopniowo i są trudne do wychwycenia, ponieważ osoba chora nawet w sposób nieświadomy stara się je maskować. Często w rozpoznawaniu początków zaburzeń odżywiania kluczową rolę pełnią osoby najbliższe dziecku, głównie są to rodzice. To oni znają swoją pociechę, są z nią na co dzień, dzięki czemu mogą najwcześniej zauważyć nienaturalne zachowania, budzące niepokój. Jednak często rodzice nie są świadomi zagrożenia.
W swojej praktyce pracowałam z młodą pacjentką, która przez kilka lat sprawnie ukrywała objawy anoreksji przed rodzicami. O niczym nie wiedzieli, dopóki sama nie wyjawiła im prawdy w desperackim akcie szukania pomocy. Wtedy jej stan był już na tyle poważny, że konieczna była interwencja lekarza. Na szczęście ta historia ma szczęśliwe zakończenie – pacjentka pomyślnie przeszła leczenie i jest w trakcie wdrażania racjonalnych zasad zdrowego żywienia do swojego codziennego jadłospisu.
Które zachowania dziecka powinny wzbudzić czujność rodzica?
Świadomość i uważność rodziców wydaje się mieć kluczowe znaczenie dla rozpoznania pierwszych objawów zaburzeń odżywiania u dziecka. Kiedy jego czujność powinna zostać wzmożona? Oto kilka przykładów niebezpiecznych zachowań:
Jeżeli rodzic zaobserwuje u swojej pociechy któreś z ww. zachowań powinien niezwłocznie z nim porozmawiać i – jeżeli jest taka potrzeba – podjąć dalsze kroki.
Jak rozmawiać z własnym dzieckiem o zaburzeniach odżywiania? – kilka przydatnych wskazówek
Należy pamiętać, że zaburzenia odżywiania są tematem bardzo trudnym zarówno dla rodzica, jak i dla dziecka. Rodzice zazwyczaj mają obawy przed poruszeniem go, bo nie wiedzą, jak mają o tym rozmawiać. Boją się odrzucenia, złości ze strony nastolatka oraz tego, że straci on do nich zaufanie. Obawy te w wielu przypadkach są realne, jednak nie mogą stwarzać blokady przed podjęciem pierwszego kroku. Dlatego do takiej rozmowy warto się najpierw przygotować i wziąć pod uwagę kilka kwestii:
Podsumowanie
W przypadku zaobserwowania pierwszych objawów mogących świadczyć o zaburzeniach odżywiania lub o innych problemach dziecka, szczera i okazująca troskę, rozmowa jest konieczna. Może ona wiele pomóc. Jeżeli rodzic podejdzie do niej w sposób opanowany i życzliwy istnieje duża szansa na to, że dziecko poczuje wsparcie i będzie w stanie przyjąć od niego pomoc. A to w przypadku realnie rozwijającej się choroby może mieć kluczowe znaczenie dla procesu leczenia.