Uczniowie Katolika Laureatami Ogólnopolskiego Konkursu „Leon”

Z przyjemnością informujemy, że uczniowie naszej szkoły zdobyli tytuły Laureatów w Ogólnopolskim Konkursie Przedmiotowym „Leon”.

Laura Charchut uczennica klasy ósmej zajęła I miejsce w konkursie matematycznym

Aleks Żelasko uczeń klasy trzeciej zajął III miejsce w konkursie z języka angielskiego

Jan Goleń uczeń klasy piątej zajął VIII miejsce w konkursie matematycznym

Nel Wójcik uczennica klasy ósmej zajęła IX miejsce w konkursie matematycznym

Ada Skorupska uczennica klasy szóstej zajęła X miejsce w konkursie matematycznym

Laureatom serdecznie gratulujemy.

 

Warsztaty tworzenia makram

Makrama to sztuka wiązania sznurków bez użycia szydełka, igieł lub drutów, która znana jest już od czasów starożytnych. Z makramy wyplata się zarówno wyroby dekoracyjne, jak i przedmioty użytkowe. Opanowania tej techniki nie tylko pozwala na samodzielne wykonanie oryginalnych ozdób, ale także działa terapeutycznie. Makrama pobudza kreatywność, uczy cierpliwości, dokładności i spokoju. Wyplatanie przyczynia się do redukcji stresu i wyciszenia. Poza tym sztuka ta świetnie wpływa na ćwiczenie zdolności manualnych, zręczności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Pobudza ona również obie półkule mózgu, dzięki czemu zaczynają tworzyć się nowe połączenia neuronowe. Wyplatanie makram jest świetnym i kreatywnym zajęciem nie tylko dla dorosłych, ale również dzieci. Z dumą prezentujemy efekty naszych zmagań. Od września udało się nam wiele rzeczy wypleść, zaplątać, związać, rozwiązać, odplątać, poplątać….

CZYTAM Z KLASĄ

Uczniowie ze szkolnej świetlicy w pierwszym semestrze rozpoczęli przygodę z projektem „Lekturki z pod chmurki”. Idealnym dniem na wprowadzenie do projektu był Dzień Głośnego Czytania, który rozpoczął także miesiąc bibliotek szkolnych mający na celu propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych.

Jako pierwszą lekturę w ramach modułu „Bądź dobry dla innych” wybraliśmy książkę pt. „Dziewczynka z parku” autorstwa Barbary Kosmowskiej. Tytułowa dziewczynka z parku to Andzia, która próbuje poradzić sobie ze smutkiem po śmierci taty. Odnajduje dobre wspomnienia z czasu, kiedy razem spacerowali w parku i obserwowali przyrodę. Andzia zabiera do parku znajomych ze szkoły – Jeremiasza oraz Zosię. Zauważa, że oni też próbują poradzić sobie ze swoimi smutkami. Ostatecznie dzieci pomagają sobie nawzajem, bo najlepszym lekarstwem na smutek jest obecność drugiej osoby.

Na pierwszych zajęciach uczniowie ze szkolnej świetlicy otrzymali lekturowniki, które podpisali i ozdobili okładkę. Po zapoznaniu się z treścią lektury czytanej przez nauczyciela przez kolejne kilka zajęć, uczniowie wykonali zaplanowane wcześniej zadania. Uzupełniali koleje strony w lekturowniku, wykonali lekturę „na lince”, którą trochę zmodyfikowaliśmy i była lektura „na tablicy”. Uczniowie wykonali rysunki z różnymi scenami z lektury, które wisiały na tablicy, na szkolnym korytarzu. Uczniowie z całej szkoły mieli możliwość zapoznania się omawianą książką. Być może zachęciło to niektórych do sięgnięcia po tę pozycję książkową. Dodatkowo obok ilustracji znajdowała się kartka z kalendarza z listopada, na której zapisane były dobre uczynki na każdy dzień miesiąca. Powiesiliśmy ją, ze względu na realizowany moduł. Dzieci chętnie czytały jaka życzliwość przypada na dany dzień i starali się ją realizować.

W ramach kolejnego zadania uczniowie wykonali makietę przedstawiającą wybraną scenę z omawianej książki. Do wykonania makiety użyli różnych materiałów- plasteliny, tektury, bibuły, pudełka itp.

Zadanie dobroczynne, które wybraliśmy dotyczyło Dnia dobroci, który połączyliśmy z Dniem Życzliwości oraz akcją „Urodziny słonika Tumbo”. Program „Tumbo Pomaga” powstał, by pomóc dzieciom i młodzieży w żałobie oraz ich rodzicom, opiekunom i nauczycielom, którzy towarzyszą im w tych trudnych chwilach. W ramach tego projektu dzieci uczestniczyły w szkolnym kiermaszu charytatywnym. Oprócz tego podczas zajęć świetlicowych rozmawiali o czynieniu dobra oraz wykonali karki z dobrym słowem dla wybranej przez siebie osoby.

Oprócz dnia dobroci, w porozumieniu z wolontariatem szkolnym uczniowie ze świetlicy włączali się w zbiórkę charytatywną „Paczuszka dla maluszka”, podczas której szkoła zbierała środki czystości. Podczas zająć na świetlicy, obejrzeli prezentacje, w której pojawiły się informacje na temat kim jest wolontariusz, w jaki sposób i gdzie możemy pomagać. W listopadzie szkoła we współpracy z Bankiem Żywności organizowała zbiórki w sklepach, podczas których zbierano produkty żywnościowe dla potrzebujących.

Na zakończenie zadania 1 uczniowie wzięli udział w kolejnej akcji szkolnej podczas której, tuż przed feriami wykonali kartki z życzeniami dla pensjonariuszy hospicjum.

 

 

„Finansiaki – ekonomia dla najmłodszych”

„Finansiaki – ekonomia dla najmłodszych” zajęcia odbywały się w tym semestrze 1 razy w miesiącu w klasie 1 i 3. Uczniowie pracowali aktywnie, rozwiązywali zagadki, rebusy i zadania matematyczne świetnie się przy tym bawili. Efektem przeprowadzonych zajęć jest poszerzenie wiedzy ekonomicznej, zapoznanie z historią pieniądza, kształtowanie nawyku racjonalnego gospodarowania pieniędzmi oraz systematycznego oszczędzania.

 

 

 

„Mali Wielcy Odkrywcy”

„Mali Wielcy Odkrywcy” zajęcia odbywały się 1 raz w miesiącu w klasach 1 i 3. Każdy z nas marzył kiedyś o byciu wielkim odkrywcą. Wiadomo jednak, że nie od razu zdobywa się Nobla. Jak się zaczęła przygoda fizyka Alberta Einsteina? Jak poznała chemię Maria Skłodowska- Curie, gdy była jeszcze małą Marysią? Śmiało możemy zaryzykować stwierdzenie, że małymi kroczkami. Nasi szkolni mali odkrywcy zainspirowani Wielkimi czynią to na tych zajęciach. Dobra zabawa, zadziwienie i zadowolenie to najlepsza nagroda dla nauczyciela. Podczas wszystkich zajęć uczniowie aktywnie uczestniczyli w doświadczeniach, podejmowali próby stawiania hipotez i wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk. Odkrywanie praw fizycznych rządzącym naszym światem to ekscytująca przygoda.

Terminy postepowania rekrutacyjnego oraz postepowania uzupełniającego, a także terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych tj. do czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum, trzyletniej branżowej szkoły I stopnia i klas wstępnych w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, w tym branżowych szkół I stopnia, w których zajęcia rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu lutego 2025 r.

Zarządzenie Nr 1/2024 Podkarpackiego Kuratora Oświaty z dnia 26 stycznia 2024 r.

Zarządzenie Nr 1/2024
Podkarpackiego Kuratora Oświaty
z dnia 26 stycznia 2024 r.

w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, do klas I publicznych szkół ponadpodstawowych, na semestr pierwszy klas I publicznych szkół policealnych i publicznych branżowych szkół II stopnia oraz do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych i liceów ogólnokształcących dla dorosłych, na rok szkolny 2024/2025 w województwie podkarpackim.

załącznik 1

szczegóły=>

Jak ten czas szybko płynie …

      Kto nie pamięta, jak w dzieciństwie podróż samochodem wydawała się niekończącą się historią. Dziś babie lato jest jak zapowiedź nadchodzących mrozów, a zdanie „kiedy to zleciało” brzmi  jak mantra, natomiast urodziny i święta przychodzą każdego roku o wiele za wcześnie. Brzmi znajomo?

W mijającym tygodniu Pierwszoklasiści  rozmawiali właśnie o upływie czasu…

         Tematem przewodnim był zegar, historia jego powstania od pierwszych mechanizmów zegarowych po współczesne, nowoczesne odmierzacze czasu. Aby obejrzeć przeróżne zegary uczniowie udali się do pracowni zegarmistrzowskiej Pana Sławomira Konefała w Tarnobrzegu. Pan Zegarmistrz wyjaśnił dzieciom na czym polega jego praca, pokazał narzędzia, którymi się posługuje  i wyjaśnił mechanizm zegarów działających na sprężynę.
Dzieci mogły obejrzeć zegary zgromadzone w pracowni: stojące️, wiszące, te które się nakręca i te, które wydają dźwięki. Z przyjemnością słuchały kukułki, która wyskoczyła z wiszącego zegara i zakukała kilkanaście razy. Z dużym zainteresowaniem słuchały muzyki zegarów ściennych.
Uczniowie dowiedzieli się, że najmniejszy zegarek sprężynowy ma 12 milimetrów, a więc  z pewnością precyzja i cierpliwość to główne cechy potrzebne w tym zawodzie.
Ta wycieczka z pewnością poszerzyła naszą wiedzę o zegarach i zawodzie Zegarmistrza.

Dziękujemy.

 

Bal karnawałowy

Karnawał to miła, szalona, pełna wrażeń, kolorów, dźwięków, smaków i zabaw tradycja, nie tylko dla dorosłych. Bal karnawałowy jest atrakcją bardzo lubianą również przez dzieci, dostarcza im wielu przeżyć i radości. Tak też było również w naszej szkole.
Na pięknie udekorowanej auli szkolnej pojawiły się kolorowe postaci. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, wróżki, królewny, biedronki, księżniczki, rycerzy, piratów, policjantów, żołnierzy…nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci.

Były tańce, zabawy w rytm muzyki, konkurencje muzyczne. Dużo wrażeń dzieciom przyniosło rozbrojenie piniaty, wypełnionej słodkościami. Był to bardzo wesoło i radośnie wspólnie spędzony czas.

Dziękujemy rodzicom i opiekunom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów bo raz poczęstunków dla dzieci.

Kolejny bal karnawałowy już za rok.

Poradnik bezpiecznego wypoczynku

Bezpieczny wypoczynek – poradnik MEN i organizacja wypoczynku – zima 2023/2024

Przed rozpoczęciem ferii Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca do zapoznania się z „Poradnikiem bezpiecznego wypoczynku” oraz sprawdzenia wiarygodności organizatora za pośrednictwem bazy danych o wypoczynku.

Pobierz poradnik.

Rodzicu, o tym musisz pamiętać!

Organizator wypoczynku (kolonii, obozu) musi zgłosić wyjazd do właściwego (ze względu na siedzibę organizatora) kuratorium oświaty.

Z uwagi na bezpieczeństwo dzieci w zgłoszeniu ma obowiązek podać m.in. dane dotyczące miejsca wypoczynku i rodzaju zakwaterowania, liczby uczestników, zatrudnionej kadry oraz programu pracy z dziećmi. Musi również zapewnić dostęp do opieki medycznej.

Dzięki temu wizytatorzy mogą kontrolować miejsca wypoczynku dzieci i młodzieży. Podobne kontrole może przeprowadzić straż pożarna i sanepid (zarówno przed rozpoczęciem wypoczynku, jak również w czasie jego trwania).

Rodzic, aby czuć się spokojnym o bezpieczeństwo swojego dziecka, przed wykupieniem turnusu, może sprawdzić organizatora (czy zgłosił do kuratora oświaty wypoczynek) w specjalnie utworzonej wyszukiwarce bazie wypoczynku, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej www.wypoczynek.men.gov.pl

Znajdują się w niej wszystkie legalnie organizowane w kraju i za granicą obozy, kolonie, półkolonie i inne formy zorganizowanego wypoczynku.

W bazie wypoczynku znajdują się wszystkie legalnie organizowane w kraju i za granicą obozy, kolonie, półkolonie i inne formy zorganizowanego wypoczynku.

Rodzic z bazy wypoczynku dowie się wszystkiego o organizatorze, pozna m.in. jego adres, numer telefonu, e-mail, termin oraz adres lokalizacji wypoczynku. Dzięki bazie informacje o zgłoszonych wypoczynkach przesyłane są do właściwych miejscowo służb sprawujących nadzór nad wypoczynkiem (straż pożarna, sanepid).

Każdy organizator posiada możliwość wydruku ze swojego konta w bazie wypoczynku potwierdzenia zgłoszenia danego wypoczynku, które powinien przekazać rodzicom uczestnika.

W przypadku braku danego wypoczynku w bazie wypoczynku informację, czy organizator podejmował próby zgłoszenia wypoczynku oraz o powodach ewentualnej odmowy kuratora oświaty o wpisie danego wypoczynku do publicznej bazy wypoczynku, informacji może udzielić kuratorium oświaty, w którym organizator miał obowiązek dokonania zgłoszenia wypoczynku.

Bezpieczna opieka

Każdy organizator jest zobowiązany m.in. do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku oraz zatrudnienia wykwalifikowanej kadry sprawującej właściwą opiekę wychowawczą.

Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:

  • posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego,
  • jest pełnoletnia,
  • ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie),
  • ma zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku (nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza),
  • posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczo-wychowawczych uzyskane w okresie ostatnich 15 lat (nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza).

Wychowawcą wypoczynku może zostać osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:

  • posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego,
  • jest pełnoletnia,
  • ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie),
  • ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku (nie dotyczy nauczycieli, osób pracujących z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, trenerów i instruktorów sportu, którzy uzyskali tytuł przed 2013 r. oraz do 31 sierpnia 2017 r. przodowników turystyki kwalifikowanej i instruktorów Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego).

Rodzicu,

Wymagaj od organizatora, z którym wyjeżdża Twoje dziecko, aby przed wyjazdem podpisał umowę, przekazał wszystkie istotne informacje o wypoczynku i ewentualnych dodatkowych wymaganiach, w tym wydruk potwierdzenia zgłoszenia danego wypoczynku.

Nie zapomnij dokładnie wypełnić i przekazać organizatorowi wypoczynku Kartę kwalifikacyjną uczestnika wypoczynku Twojego dziecka.

Aby pomóc rodzicom, ale także dzieciom i młodzieży, w odpowiednim przygotowaniu się do wakacyjnych wyjazdów polecamy „Poradnik bezpiecznego wypoczynku”.

Spakuj dziecku odpowiedni bagaż

Przed samym wyjazdem bardzo ważne jest odpowiednie skompletowanie bagażu, tak by był on również dostosowany do możliwości dziecka. Zdarza się bowiem, że w pobliżu nie ma osoby, która pomoże nieść bagaż. Dobrze byłoby, gdyby był to jeden większy plecak, walizka lub torba, a dodatkowo niewielki plecak podręczny. Jeśli jest to wyjazd o charakterze sportowym, wymagany sprzęt (np. rower, rolki, narty) należy dobrać do warunków fizycznych i umiejętności dziecka. Zachęcamy wszystkich do pobrania listy rzeczy, jakie powinny się znaleźć w bagażu dziecka.

Niepokojące sygnały o przebiegu wypoczynku?

Jeśli do rodziców docierają niepokojące sygnały o okolicznościach, czy warunkach lub sytuacjach, np. na kolonii, należy zgłosić je przede wszystkim do kuratorium oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku. W zależności od problemu, jakiego dotyczą nieprawidłowości, rodzice mogą także powiadomić właściwą (zgodnie z miejscem wypoczynku) powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną, Państwową Straż Pożarną lub inne służby interwencyjne.

#10skokowdlaMachowiakowchallenge

10 skoków dla Machowiaków .
Zachęcamy wszystkie szkoły z Tarnobrzega i okolic do wzięcia udziału w wyzwaniu „10 skoków dla Machowiaków”.Celem akcji jest zebranie najpotrzebniejszych rzeczy dla zwierzaków i przekazanie ich do schroniska w Machowie.
Przy okazji zbiórki, uczniowie wraz z nauczycielami oraz Dyrekcją szkoły wykonują 10 skoków na skakance wymieniając najpotrzebniejsze rzeczy dla zwierzaków.
Do wspólnej pomocy i zabawy zapraszamy
Powodzenia w wyzwaniu. Podopieczni schroniska liczą na Waszą pomoc!!!

25 edycja Serbinowskiej Kolędy

W sobotnie przed południe nasza kolędowa ekipa do zadań specjalnych, wzięła udział w 25 edycji Serbinowskiej Kolędy, przy parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Tarnobrzegu. Michalina Bielińska i Dawid Wiącek za swoje wykonania otrzymali wyróżnienie, a Karolina Barnaś zdobyła I miejsce w swojej grupie wiekowej. Gratulujemy naszym uczniom i życzymy dalszych sukcesów.

Diecezjalny Przegląd Kolęd i Pastorałek w Sandomierzu

10 stycznia uczniowie naszej szkoły, Karolina Barnaś – klasa IV, Michalina Bielińska – klasa IV oraz Dawid Wiącek – klasa VIII brali udział w przesłuchaniach do Diecezjalnego Przeglądu Kolęd i Pastorałek w Sandomierzu. Uczniowie zaprezentowali się w utworach radosnych, jak i melancholijnych, wprowadzając zgromadzoną publiczność w magiczny świąteczny nastrój. Gratulujemy cudownych wykonań i trzymamy kciuki za awans do finałowego etapu.

X Tarnobrzeski Orszak Trzech Króli (06.01.2024)

Dnia 6 stycznia 2024r. ulicami Tarnobrzega przeszedł Orszak Trzech Króli. Orszak poprzedziły msze święte o godzinie 9.30 w kościele Świętej Barbary, o godzinie 10 w Kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy oraz o godzinie 10.30 w Kościele Chrystusa Króla.
Po mszach w poszczególnych parafiach uformowały się korowody, które spotkały się w południe na Placu Bartosza Głowackiego, gdzie nastąpił wspólny pokłon Bożej Rodzinie, odmówienie modlitwy Anioł Pański i wspólne kolędowanie.